the shaklee difference

the shaklee difference

Thursday 18 December 2014

NIKMAT BERSEDEKAH





Sedekah. Ramai orang tidak tahu nikmat bersedekah. Ramai orang takut hendak bersedekah. mungkin takut sebab tak cukup duit. Ramai orang tidak tahu bersedekah atau menginfakkan harta ke jalan yang yang diredhai Allah adalah salah satu perbuatan yang Allah cukup suka dan banyak tertulis dalam al-Quran.

 Fadilat bersedekah? banyak...salah satunya bila kita rajin bersedekah, Allah akan balas 10 kali apa yang kita sedekah. so adakah kita rugi bila bersedekah?

Siapakah yang mau memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkah hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezki) dan kepada-Nya lah kamu dikembalikan. ( AL-Baqarah : ayat 245)

Allah mungkin tidak membalas amalan sedekah kita pada waktu yang singkat. kadang-kadang bila kita tidak expect rezeki akan datang bergolek, banyak sangat pula Allah membalasnya. berganda-ganda. memang bila rezeki datang bergolek, rasa syukur sangat dengan nikmat dan rezeki yang tidak disangka2

"BIASAKAN DIRI ANDA UNTUK TERUS BERSEDEKAH, BAIK DALAM JUMLAH KECIL MAUPUN BESAR.

Sedekah ini fadilat utamanya ada tiga iaitu rezeki murah, dapat menolak bala dan panjang umur. Sebabnya, apabila kita bersedekah, penerimanya akan mengucapkan alhamdulillah sebagai tanda penghargaan kepada Allah dan juga kepada manusia yang memberikan sumbangan.


Jadi jangan lokek memberi,
 Tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima...

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...