the shaklee difference

the shaklee difference

Friday 5 December 2014

17 KEBAIKKAN BUAH PISANG


Antara Khasiat Dan Manfaat Buah Pisang Untuk Kesihatan


1. Mencegah penyakit anemia iaitu kekurangan hemoglobin dalam darah boleh diatasi dengan memakan pisang kerana ia membantu meningkatkan pembentukan hemoglobin.

2. Khasit buah pisang yang luar biasa iaitu sebagai pencegah sakit jantung dan stroke kerana kandungan kalium atau potasium dalamnya, jika dalam sehari seseorang mengambil sekurangnya 3 biji pisang, maka sudah cukup untuk mencegah risiko sakit jantung dan stroke.

3. Kandungan fibernya yang tinggi dapat membantu masalah pembuangan air besar secara normal setiap hari.

4. Mengurangkan tekanan kerana sejenis protein dikenali sebagai Trytophan yang ada di dalamnya membantu menenangkan fikiran serta otak orang yang berada dalam tekanan.

5. Orang yang bergelut dengan penyakit ketakutan, obesiti dan tabiat rokok, digalakkan mengamalkan pemakanan pisang dan mereka dipercayai mampu bebas daripada masalah itu secara beransur-ansur.

6. Seseorang yang berdepan masalah mabuk hamil khususnya wanita yang berasa mual dan muntah pada beberapa bulan pertama kehamilan, boleh mengambil pisang untuk mengelak masalah itu.

7. Menghadapi masalah kegemukan akibat tekanan di tempat kerja boleh diatasi dengan memakan pisang setiap dua jam. Ia dapat membantu menghilangkan tekanan kerja selain mengawal kandungan gula dalam darah.

8. Bahagian dalam kulit pisang pula membantu memulihkan kegatalan akibat gigitan nyamuk.

9. Pisang juga mengandung Fosfor dalam jumlah yang cukup, dan inilah yang membuatkan pisang bermanfaat dalam perkembangan otak dan kemampuan akal, seperti kecerdasan, berpikir dan menghafal.

10. Pisang juga bermanfaat dalam perlindungan dan pencegahan gigi daripada kerosakan. Dan juga pisang bermanfaat untuk radang mulut dan gusi, kerana ia mengandungi fluoride, yaitu suatu zat penyeteril.

11. Buah Pisang berguna untuk memperbaiki penglihatan dan mencegah timbulnya penyakit mata dan penglihatan, kerana ia mengandung vitamin A dalam jumlah yang cukup.

12. Kesihatan saluran pencernaan. Kandungan serat yang dimiliki pisang dapat membantu mengatur sistem pencernaan tubuh serta mempertahankan gerakan usus tetap teratur. Kandungan pectin pada buah pisang mampu mencegah sembelit.

13. Khasiat buah pisang dapat mencegah terjadinya batu karanag. Pisang mengandung vitamin B 6 dan Potasium, kekurangan vitamin B6 dan potasium menyebabkan pembentukan batu karang.

14. Khasiat buah pisang menurunkan tekanan darah tinggi. Pisang dapat meneutralkan tekanan darah tinggi, kadar kalium yang cukup tinggi dari buah pisang dapat membantu mencegah tekanan darah tinggi.

15. Buah pisang sumber tenaga. Ketika memakan buah pisang kita akan lebih cepat kenyang, hal ini kerana buah pisang kaya dengan kandungan karbohidrat serat, karbohidrat inilah yang dapat menambah tenaga bagi tubuh badan kita.

16. Gizi tinggi untuk ibu hamil. Wanita yang sedang hamil dianjurkan untuk memakan pisang, buah pisang mengandungi asam folat tinggi yang penting bagi kesempurnaan janin. Pisang akan membantu pembentukan sel-sel baru dan mencegah terjadinya cacat saat kelahiran bayi tersebut.

17. Membuat perasaan baik dan tenang. Percaya atau tidak pisang memiliki pengaruh dalam meningkatkan mood anda. Kandungan neurotransmitter pada buah ini dapat membantu anda merasa tenang dan menstabilkan suasana hati (mood) secara alami.


Banyak kan khasiat pisang ni.Nana memang gemar makan buah pisang.Pada yang tak gemar tu boleh la mula makan pisang.Rugi taww...

*buat cekodok jom..hehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...