the shaklee difference

the shaklee difference

Sunday 25 January 2015

APA ITU ASID AMINO

Asid Amino adalah kimia protein blok binaan. Ia boleh dipanggil blok binaan untuk kehidupan. Tubuh kita dibangunkan oleh blok-blok binaan ini. Secara struktur, badan anda terutamanya boleh terjejas oleh protein yang dibangunkan daripada asid amino. Ia menyumbang kepada kesihatan sistem saraf, struktur otot, pengeluaran hormon, organ-organ penting dan struktur sel.  Ia benar-benar penting untuk kesihatan.

Asid amino merupakan komponen utama dalam pelbagai metabolisma. Walaupun ia terdiri daripada pelbagai jenis metabolisma tetapi dikategorikan sebagai fungsi daripada asid amino kerana ia merupakan sebahagian daripada pusat kompleks dan sistem biologi. Fungsi dan penggunaan lain bergantung pada asid-asid amino, unsur-unsur mineral, karbohidrat dan asid lemak dan mempunyai kesan tidak langsung yang dimanifestasikan dalam pelbagai metabolisma. Jika anda tidak mendapat asid amino yang cukup dalam diet anda, kesihatan anda boleh terjejas seperti gejala seperti keresahan, penumpuan yang lemah, keletihan, kemurungan, dan ketidakseimbangan hormon

Apa itu Asid Amino? Ia dikotegorikan kepada 2 kumpulan yang berbeza, iaitu Asid Amino yang Perlu dan Asid Amino yang tidak Perlu.
  • Perlu – Ia tidak dapat dihasilkan oleh badan, jadi perlu diambil melalui makanan
  • Tidak Perlu – Ia dapat dihasilkan oleh badan.
Mari kita fokus kepad Asid Amino Perlu kerana ia tidak dapat dihasilkan oleh badan.
  • Histidine – Ia digunakan oleh badan untuk membina dan mengekalkan tisu yang sihat. Tahap histidine yang mencukupi adalah penting untuk kesihatan mental dan fizikal yang baik.
  • Isoleucine –  Ia diperlukan oleh  badan untuk proses sintesis hemoglobin, iaitu unser utama sel darah merah.
  • Leucine – Bermanfaat untuk kulit, tulang dan rangkaian penyembuhan luka. Ini mendorong hormon pertumbuhan sintesis.
  • Lysine – Diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan tulang pada anak-anak, membantu dalam penyerapan kalsium dan menjaga keseimbangan nitrogen yang penting dalam tubuh, menghasilkan antibodi, hormon, enzim, pembentukan kolagen serta pembaikan rangkaian. Lysin juga membantu tubuh menyerap kalsium, dan memainkan peranan penting dalam pembentukan kolagen, suatu zat yang penting untuk tulang dan rangkaian, termasuk kulit, tendon, dan tulang rawan.
  • Methionine – Merupakan antioksidan. Ini membantu dalam pemecahan lemak dan membantu mengurangkan degenerasi otot. Ini juga baik untuk kesihatan kulit dan kuku.
  • Phenylalanine – Bermanfaat bagi kesihatan sistem saraf. Ia meningkatkan memori, mengurangkan kemurungan dan meningkatkan nafsu makan.
  • Threonine – Menyeimbangkan protein dalam badan supaya tidak ada kekurangan atau banyak protein. Membina protein daripada asid amino yang membentuk tisu badan dari rambut hingga kaki dan menstabilkan paras gula dalam darah.
  • TryptophanDiperlukan untuk sintesis neurotransmitter serotonin. Ini membantu meringankan migrain dan kemurungan. (Makanan sumber triptofan).
  • Valine – Penting untuk pembinaan otot. Kesan sampingan kandungan valine dalam tubuh termasuk halusinasi. Kelebihan valine pertumbuhan normal, memperbaiki rangkaian, mengatur kandungan gula darah, dan memberikan tenaga kepada tubuh. Valin membantu merangsang sistem saraf pusat, dan diperlukan untuk fungsi mental yang normal.

    Semua asid amino melaksanakan fungsi penting dalam badan. Semua ini boleh diperolehi dalam satu produk dan hidangan sahaja iaitu Shaklee ESP. Dengan pengambilan secara berterusan, ia akan membantu memeliharan kesihatan anda dengan lebih baik dalam masa jangka panjang.


    sid diyana 
    telegram/whatsapp/sms/call : 012-2437301
    email : dia_green69@yahoo.com

    *produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos,merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit
     


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...