the shaklee difference

the shaklee difference

Tuesday 2 September 2014

CERITA TENTANG TTC SAYA

Selepas setahun lebih bernikah,saya dan suami ada pergi check up untuk kehamilan.Kami tertanya-tanya kenapa dan apa masalah kami,dari tu la kami pergi jumpa doktor..
Mula-mula pergi ke klinik biasa,time tu masih tinggal di KL..doktor di klinik suruh kami refer hospital sebab saya didapati menghidapi PCOS..(sila lihat entry sebelum ni,apa itu PCOS).

Seingat saya pada tahun 2012,saya check upt dan muncul double line..perasaan memang sangat2 happy tp malangnya bila kami berjumpe doc pakar di kpj ampang,rupa ye itu hanya hormon cyst tu yang membuatkan double line tu muncul..huhu..siap doktor amik darah untuk pastikan saya hamil atau tak..

tahun 2013 saya berpindah ke JB,dan saya sambung jumpe doktor yang lain di klinik panel.Doktor beri clomid 50mg ,makan selama 5 hari..suami saya juga membuat ujian air mani,dan keputusan baik tapi masih tidak ada khabar berita gembira untuk kami..

Saya agak binggung memikirkan hal ini..tapi saya tetap positif kan diri..semua ni dugaan untuk yang mampu hadapinya..

hujung 2013 saya membuat temujanji dengan doktor pakar hamid arshat di bukit damansara,KL.awal 2014 baru jumpe doc kali pertama,kami buat ujian dari awal semula.saya mmg ada PCOS,telur ada tp tak berkembang baik dan stay dalam ovari.Doc suruh saya buat ujian HSG.

Saya membuat temujanji di Hospital Columbia Setapak untuk membuat ujian HSG,bayaran dikenakan sebanyak rm300++.Dan alhamdulillah keputusan menunjukkan tiub saya dalam keadaan baik dan tidak tersumbat..lega rasa hati..syukur dan thanks pada suami yang sentiasa menemani saya.

kemudian saya menemui doc hamid untuk tindakan lanjut.Saya dibekalkan 3 set clomid(150mg untuk sehari selama 5 hari) untuk 3 cycle(mei,jun,july).Alhamdulillah setiap bulan ketika buat sendiri ujian kesuburan,tiap2 bulan ada masa subur nana..Doc kata jika tiada apa2 tanda gembira ,saya boleh buat IUI..dan bulan oktober 2014 ,insyallah saya akan buat IUI...

bersambung...... :)

*latest update 22 august 2017 

Tahun 2016 dalam bulan 9 macam tu,period nana agak lewat sikit..perut rasa kram macam nak period ..buat upt tapi negatif..bulan 10 tu period nana 2 hari je muncul..dalam masa tu mmg perut cramp on off..then smpi 20/11/2016 pagi tu nana bleeding keluar seketul darah beku..besar..pagi tu ke klinik..cek upt negatif..dan doc terus kata ituu period biasa..sampai la 2 minggu berlarutan ..nana pelik dah sebab kalau period biasa dlm 7 hari tapi ni dh masuk 2 minggu..pegi la klinik cek upt POSITIF!!! yes positif tapi pegi scan plak nampak kantung dah nak turun..mean nak gugur la..terus la naik ambulan ke HM ..masuk ward amik test Beta HSG ..tidur semlm kat ward dan dpt keputusan mmg hamil tp that time mmg bacaan rendah ..balik la petang tu..2 minggu  dtg balik HM ..cek beta HSG ..result drop..ke 9.1...mean dah gugur  la...maksud ye kat sini..first day yg doc kata period tu actually darah beku nk jadi baby.. :( 

Alhamdulillah mmg tak sangka akhir ye dapat tahu diri ni boleh hamil..syukur sangat.

so continue ...semalam 21 ogos 2017 ke hospital ada appointment ..proceed untuk iui..seblm tu ada la test2 yg perlu ambil..

Doc scan dulu utk tgk rahim dan ovary..dan alhamdulillah cyst dah tak ada..doc pun tgk ada satu telur yang sedang membesar..alhamdulillah..

next appointment bulan 12.. krik krik menunggu...

STAY POSITIVE



1 comment:

  1. Assalamualaikum.. Sy nak share pengalaman HSG harini 22/09/16 di KPJ Damansara.. Dr yg entertain sy ialah dr norhayati mokhty.. 1st nak buat kat KPJ Ampang tp doc on the CD10 sy that't why tukar ke KPJ Damansara asalkan doc perempuan hehe sebelum pergi dah baca pengalaman TTCian semua mmg takuttt ramai bg feedback negative iaitu sakit.. Tp dah lalui sendiri harini yessss memang sakitttt.. Lebih sakit drpd period pain.. Alhamdulillah result sy semua normal takde apa masalah.. Bayaran RM203 sbb refer pakai surat LPPKN.. Kalau refer pakai surat klinik swasta lain harga lebih mahal.. Tp husband keja govt so boleh claim.. Now focused on husband plak sbb sperm kurang.. Apa2 pun this is my 1st time comment kat any blog tp utk info bersama sy share jgk hehe semoga TTCian semua dimurahkan rezeki anak ye

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...