the shaklee difference

the shaklee difference

Tuesday 2 September 2014

12 MANFAAT VITAMIN B2 (RIBOFLAVIN)

Vitamin B2 atau riboflavin adalah vitamin yang larut dalam air. Tubuh kita memerlukan vitamin B2 setiap hari kerana vitamin ini tidak dapat disimpan di dalam tubuh. Vitamin B2 terdapat dalam banyak bahan makanan dalam kadar yang sangat bervariasi. Beberapa bahan makanan yang banyak mengandung vitamin B2 antara lain kacang edamame, hati, kerang, daging, jamur, brokoli, asparagus, alpukat, ikan salmon, dsb.

Defisiensi vitamin B2 dapat menyebabkan timbulnya gejala gangguan penglihatan, bibir kering, radang mulut, rambut berminyak, kedutan di kulit, kuku pecah, insomnia, gangguan fungsi saraf, gangguan pencernaan, dan gangguan fungsi otak.
Bebeberapa manfaat vitamin B2 yang telah banyak diketahui antara lain sbb.



1. Membantu Metabolisma
Vitamin B2 berperanan penting dalam produksi tenaga dengan membantu proses metabolisma karbohidrat, protein dan lemak.

2. Membantu Produksi Sel Darah Merah
Vitamin B2 diperlukan dalam pembentukan sel darah merah. Kecukupan produksi sel darah merah sangat vital bagi sistem sirkulasi yang sihat untuk membawa oksigen ke seluruh tubuh.

3. Membantu Pertumbuhan
Vitamin B2 diperlukan dalam pertumbuhan jaringan tubuh seperti kulit, jaringan penghubung, mata, membran mukosa, sistem syaraf, dan sistem kekebalan tubuh. Vitamin B2 juga menjamin pertumbuhan kulit, rambut, dan kuku yang sihat.

4. Melindungi Sistem Saraf

Vitamin B2 dapat membantu mengubati berbagai masalah sistem saraf seperti mati rasa, penyakit Alzheimer, multiple sclerosis, kecemasan dan epilepsi.

5. Menyembuhkan Luka
Vitamin B2 berperan penting dalam memperbaiki jaringan yang rosak, sehingga membantu menyembuhkan luka dan cedera.

6. Membantu Penyerapan Vitamin dan Mineral
Vitamin B2 membantu penyerapan dan penggunaan vitamin B1, vitamin B2, vitamin B6, asam folat, dan zat besi.

7. Melindungi Saluran Pencernaan
Vitamin B2 berperanan membantu mempertahankan dan melindungi membran mukosa usus yang merupakan saluran pencernaan utama dalam sistem pencernaan. Salah satu gejala defisiensi vitamin B2 adalah timbulnya gangguan pencernaan.

8. Meningkatkan Imunitas
Vitamin B2 membantu meningkatkan imunitas alami tubuh dengan memperkuat antibodi.

9. Mengurangi Risiko Kanser

Vitamin B2 memiliki sifat antioksidan yang diperlukan tubuh untuk menangkal radikal bebas yang dapat menyebabkan kerusakan sel yang memicu mutasi sel. Mutasi sel dapat menyebabkan kanser. Vitamin B2 berperan membantu siklus glutathione yang melindungi sel terhadap radikal bebas.

10. Menjaga Kesihatan Kulit, Rambut dan Kuku
Vitamin B2 sangat penting untuk menjaga kesihatan kulit rambut dan kuku. Salah satu gejala defisiensi vitamin B2 adalah berbagai masalah gangguan kesehatan kulit, rambut, dan kuku seperti: bibir kering, dermatitis, rambut berminyak, kepala berkalmumur, dan kuku pecah.

11. Menjaga Kesihatan Mata
Vitamin B2 sangat diperlukan untuk menjaga kesihatan mata. Kekurangan vitamin B2 dapat mempengaruhi sensitivitas mata terhadap cahaya. Pemberian vitamin B2 merupakan salah satu cara perawatan gangguan kesehatan mata seperti mata lelah, katarak dan glaukoma.

12. Mencegah Jerawat
Vitamin B2 membantu meningkatkan sekresi mukus kulit sehingga dapat membersihkan bintik kulit yang biasanya disertai jerawat.

NAK PILIH VITAMIN B JENAMA APA?
jangan susah-susah fikir sebab b complex shaklee lengkap dengan vitamin B..




APA LAGI TUNGGU ,JOM ORDER SEKARANG!!

 sila hubungi saya,
whatsapp / sms :011-12810277
email : dia_green69@yahoo.com


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...